این مقاله را به اشتراک بگذارید
در حالي كه خودروهاي الكتريكي مورد توجه قرار گرفتهاند و بسياري از كشورها اعلام كرده اند كه موتورهاي احتراق داخلي را براي خودروهاي سواري متوقف مي كنند، بخش مهمي وجود دارد كه اغلب ناديده گرفته ميشود. وسایل نقلیه متوسط و سنگین، از جمله تمام کامیون های باری و اتوبوس. این بخش مهم باید فوراً مورد رسیدگی قرار گیرد و بخشی از راه حل بهبود زیست محیطی ما شود. اول، کامیون ها و اتوبوس ها علیرغم اینکه سهم نسبتا کمی از ناوگان جاده ای و گازهای گلخانهای دارند. دوم، هزینه باتری به سرعت در حال کاهش است و کامیونها و اتوبوسهای بدون آلایندگی خیلی زودتر از آنچه انتظار میرفت به برابری هزینه با همتایان دیزلی خود میرسند. در نهايت، فناوري محرك الكتريكي براي اتوبوسهاي شهري و بخشهاي اصلي كاميونها با مدلهاي فراواني كه قبلاً نيازهاي عملياتي ناوگان را برآورده ميكنند، آماده است.
پذیرش اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری در سراسر جهان در حال رشد است. این پدیده از چین شروع شد و چند سال طول کشید تا مناطق دیگر انتقال را آغاز کنند. اما اکنون در اروپا در حال شکوفایی است. از سال 2019 به عنوان سالی یاد می شود که حجم فروش اتوبوس های برقی افزایش یافت.
ضرورت استفاده از اتوبوسهای برقی
-
امروزه در سراسر جهان اتوبوسهاي برقي به يكي از مهمترين وسيله هاي براي افزايش كيفيت سيستم ناوگان حمل و نقل و همچنين كاهش انتشار آلودگي تبديل شده است. اتوبوسهای برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل میشوند تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کنند. آلودگي هوا و انتشار گازهاي گلخانه اي حاصل از وسايل نقليه حمل و نقل عمومي و غيرعمومي در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهاني WHO تخمين ميزند كه حدود 7 ميليون نفر سالانه بر اثر قرار گرفتن در معرض هواي آلوده جان خود را از دست مي دهند و اين آلودگيها 90 درصد از جمعيت جهان را تحت تأثير قرار ميدهد.
- از نظر ایمنی اتوبوس های برقی قابل اعتماد هستند و نرخ خرابی به مراتب کمتری در مقایسه با سایر مدلهای سنتی دارند. هزینه نگهداری خودروهای برقی بسیار پایین تر از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی ست.
- در حالی که در سال 2018 بازار اتوبوس های برقی اروپا 48 درصد نسبت به سال 2017 افزایش یافت، سال 2019 شاهد سه برابر شدن تعداد ثبت نام اتوبوس های برقی در اروپای غربی بود. و در سال 2020، سال کووید، بازار اتوبوس های برقی در همان منطقه 22 درصد افزایش یافت. 2062 اتوبوس الکترونیکی به ثبت رسید. آنچه شایان ذکر است، شش کشور اروپایی در سال 2020 تعدادی اتوبوس بدون آلایندگی (اتوبوس های باتری-برقی به اضافه پیل سوختی) را ثبت کرده اند که بیش از 25 درصد از ثبت نام های کلاس I را تشکیل می دهند.
بخوانید: عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ در اروپا ممنوع میشود
هزینه های نگهداری و تعمیر کمتر
یکی دیگر از مزایای مهم اتوبوس های برقی این است که به نگهداری و تعمیرات کمی نیاز دارند. بسیاری از کارهای نگهداری و تعمیرات مورد نیاز در اتوبوس های دیزلی یا گازی در زمان استفاده از اتوبوس برقی غیر ضروری هستند. دیگر نیاز به اقداماتی مانند تعویض روغن، سرویس منظم سیستم انتقال قدرت و تعویض فیلترهای سوخت و … نخواهد بود.
علاوه بر این، نیازی به تعویض مکرر مایع خنک کننده نخواهید داشت و می توانید برای مدت زمان بیشتری از لنت های ترمز استفاده کنید. به طور کلی، وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دیگر به نگهداری و تعمیر کم تری احتیاج دارند که این یعنی نیازهای کمتر به نگهداری و تعمیرات می تواند مستقیماً به صرفه جویی در هزینه تبدیل شود.
اتوبوس های برقی در ایران
-
محصول مشترک گروه مپنا و شرکت عقاب افشان با نام زیما
اولین اتوبوس برقی ایرانی که با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان طراحی و تولید شده است. این اتوبوس در شهر مشهد با حضور مدیران ارشد این شرکت ها و شهردار مشهد در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی شد. نام این اتوبوس برقی ایرانی ” شتاب ” است.
یک پیشرانه برقی به قدرت 320 کیلووات (432 اسب بخار) و گشتاور 18 هزار و پانصد نیوتون متر این اتوبوس را به سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت (محدود شده الکترونیکی) می رساند. زیما با این مشخصات می تواند 242 کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ، سرعت هشتاد کیلومتر و خاموش بودن سیستم تهویه برسد. با روشن شدن سیستم تهویه پیمایش به 180 کیلومتر کاهش می یابد. اما با سرعت ثابت ۳۷ کیلومتر بر ساعت که معمولا سرعت میانگین اتوبوس های داخل شهری است، پیمایش آن به 450 کیلومتر خواهد رسید.
-
اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل
اسفند 1400: سرانجام اولین نسخه تولیدی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل در تاریخ 22 ۱۴۰۰ اسفندماه رونمایی شد. این محصول برقی، برپایه اتوبوس دیزلی آتروس ساخته شده و به همین دلیل نیز با نام تجاری e-Atros معرفی شده است.
موتور الكتريكي اين اتوبوس برقي، توانايي توليد 475 اسببخار به همراه 3500 نيوتن متر را دارد و طبق گفته مديران ايران خودرو، قدرتمندترين اتوبوس برقي ساخت داخل است. اتوبوس ای-آتروس میتواند با یکبار شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی کند.
آینده استفاده از اتوبوس های برقی
- ثبت نام اتوبوس های برقی در سال 2021 نسبت به سال 2020 در اروپا 48 درصد افزایش یافته است. 3282 اتوبوس الکترونیکی در سال گذشته تحویل داده شد که از سال 2012 به بیش از 8500 وسیله نقلیه ثبت شده در این قاره رسید. آنچه شایان ذکر است، در سال 2021 برای اولین بار سه کشور اروپایی بیش از 500 اتوبوس الکترونیکی را ثبت کردند که آلمان پیشتاز آن بود.
- حدود چهار میلیارد نفر از مردم آسیا و اقیانوس آرام، یعنی ۹۲ درصد از کل جمعیت منطقه، در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. تردد از طريق وسايل حمل و نقل الكتريكي يكي از 25 اقدام فني بوده است كه توسط اداره محيط زيست سازمان ملل متحد براي كاهش آلودگي هوا و نجات جان انسانها توصيه شده است. اتوبوسهاي برقي در بازار خودروها الكتريكي بيش از ساير وسايل حمل و نقل عمومي به فروش رسيده، به طوري كه در يك سال گذشته فروش آنها با 32 درصد افزايش مواجه بوده است.
-
-
كلانشهر نيويورك، كه بزرگترين ناوگان اتوبوسراني ايالات متحده آمريكا را از آن خود كرده است، تا سال 2040 به طور كامل از اتوبوسهاي برقي براي بخش عمومي بهره خواهد گرفت و اين در حالي است كه شهردار كاليفرنيا تصميم گرفته است انتشار گاز كربن از طريق وسايل حمل و نقل عمومي را تا سال 2040 به صفر برساند.
-
در چين، كه بزرگترين بازار فروش انواع وسايل حمل و نقل برقي جهان را به خود اختصاص داده است، بيش از 18 درصد كل اتوبوسهاي سراسر كشور نيروي حركتي خود را از برق تأمين ميكند، كه در ميان شهرهاي آن، شنژن با بيش از 16 هزار اتوبوس برقي، بزرگترين ناوگان اتوبوس برقي جهان را از آن خود كرده است.